مقالات آموزشی

بررسی تخصصی انواع چشم الکتریکی

بررسی تخصصی انواع چشم الکتریکی

چشم الکتریکی یا سنسور نوری به تجهیزی  اطلاق می گردد که حساس به تغییر در میزان نور به واسطه  جا به جایی افراد یا اشیا می باشد  .

  • چشم الکتریکی یا سنسور نوری بر اساس ظاهر :

 

استوانه ای :

چشم الکتریکی استوانه ای به شکل های قطر 5 – 8 – 12 – 18 -30 که عمدتا مدل قطر 18 در این شکل ظاهر پرکاربرد می باشد .

مکعبی :

چشم الکتریکی مکعبی به مدل های مینیاتوری ، کوچک و بزرگ تقسیم بندی می گردد ، لازم به ذکر است مدل مکعبی دارای تنوع ابعادی گوناگون در برند های مختلف بنا برکاربرد برای مشتریان سراسر جهان تولید می گردد.

 

یو شکل :

چشم الکتریکی یو شکل دارای دو یا چند چشمی که به صورت تکی یا خطی روبروی یکدیگر قرار گرفته و بنا بر کاربرد به صورت کلی با دهانه 2 میلی متر الی 120 میلی متر تولید می گردد .

چشم فیبر نوری :

به چشمی اطلاق میگردد از طریق انتقال نور توسط کابل های  فیبرنوری به تجهیزی به نام منبع تغذیه فیبر نوری کارایی داشته و عمدتا برای کار های خیلی ریز و دقیق مورد استفاده قرار می گیرد .

چشم پرده نوری :

به سنسور نوری رو در رو اطلاق می گردد که چشمی ها به صورت خطی در روبروی هم و  در ارتفاع دید های متفاوت ( 10 سانتی متر الی 2 متر و یا بیشتر ) جهت محافظت در برابر سیستم های کاری با خطر بالا و در گیت های ورودی و خروجی  استفاده می گردد لازم به ذکر است که این مدل سنسور نوری بنا بر فاصله چینش چشم های الکتریکی دارای کاربرد ها و درجات حفاظت متعدد می باشد .

 

 

  • چشم الکتریکی ( سنسور نوری ) از لحاظ مدل :

  • یک طرفه (Diffuse Mode Sensors)

  • آیینه ای (Retroreflective Sensors)

  • رو در رو (Thru-Beam Sensors)

به طور خلاصه  سنسور نوری یک طرفه به گونه ای که چشمی در یک طرف قرار می گیرد و هر شی یا فردی در فاصله تنظیم شده ( عمدتا در فاصله 2 الی 100 سانتی متر ) را سنس و خروجی می دهد .

سنسور نوری آینه ای به صورتی که چشم در یک طرف و آینه در طرف دیگر و در مقابل چشمی قرار می گیرد  و عمدتا برای شمارش پت ( بطری ) استفاده می گردد .

سنسور نوری رو در رو دو چشمی در مقابل یکدیگر قرار گرفته و هر شی یا فردی از میان این دو چشم عبور کند را سنس و خروجی می دهد لازم به ذکر است علت استفاده از این مدل چشم به دلیل میزان دید بیشتر ( از 5 سانتی متر الی 150 متر و یا بیشتر ) و هم چنین دقت بالاتر نسبت به سایر مدل چشمی ها می باشد .

به صورت کلی هر چشم الکتریکی  با شکل و مدل متفاوت دارای کاربردی ویژه می باشد و مشتریان گرامی بر اساس کارکرد ، فضای کاری و بودجه بهترین مورد را انتخاب می نمایند .

 

چشم الکتریکی بر اساس ولتاژ :

چشم الکتریکی (سنسور نوری ) بر اساس ولتاژ به مدل های DC , AC , AC/DC  تقسیم بندی می شود .

 

 

چشم الکتریکی بر اساس خروجی :

به دو مدل سوییچ و آنالوگ تقسیم بندی می گردد:

سوییچ ها : به صورت 0 و1 خروجی می دهد که شامل :

– PNP

– NPN

– PNP/NPN

-Push-pull

-Relay

-Namur

 

چشم الکتریکی آنالوگ :

در میزان دید تعیین شده به صورت پیوسته خروجی می دهد که شامل :

  • 0-10 VDC

  • 0-5 VDC

  • 4-20mA

  • 0-20Ma

  • ….

لازم به ذکر است چشم های الکتریکی که هر دو مورد خروجی سوییچ و آنالوگ را شامل شود تولید می گردد .

برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها ، سفارش گذاری و خرید می توانید با بخش فروش و پشتیبانی اتوماسیون برتر (Avadiran)  تماس حاصل فرمائید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *